Sanando

”Constientizeaza cum se manifesta stresul post – traumatic in plan mental, emotional si fizic folosind lista de mai jos.

Prima grupa de simptome indica posibilitatea ca sistemul nervos simpatic sa fi ramas blocat intr-o stare de aparare:

* Imi dau sema ca ma gandesc la trauma in cele mai nepotrivite momente

*Ma astept sa se intample ce e mai rau

*Am dificultati in a ma relaxa si/sau in a dormi

*Adesea ma simt iritat sau nervos, furios

*Uneori plang necontrolat sau ma simt total coplesit

*Ma simt nelinistit sau agitat, nervos

*Ma simt anxios, panicat

*Am cosmaruri sau ma trezesc infricosat

*Am flashback-uri in timpul zilei

*Ma simt ”in garda” sau hipervigilent, sunt foarte atent la limbajul corpului celorlalti, la tonul vocii lor

*Respiratia mea e scurta sau uneori simt ca nu-mi ajunge aerul

*Imi simt inima batand rapid sau simt durere in piept

*Transpir mult, des, inexplicabil

*Frecvent simt nevoia impetuoasa de a manca dulciuri sau mancaruri sarate, fara sa-mi fie de fapt foame

*Am raceli foarte des

*Scrasnesc din dinti sau imi rod unghiile

*Simt tensiune permanenta in brate si/ sau in picioare

*Am dificultati in a ma concentra asupra muncii – la job, la scoala

 

A doua grupa de simptome este in relatie cu activitatea sistemului nervos parasimpatic:

*Adesea ma simt obosit, letargic

*Ma simt fara speranta, deprimat

*Ma simt inghetat emotional, fara capacitatea de a simti orice

*Ma simt ineficient, fara putere

*Imi este rusine, ma simt fara valoare

*Ma simt ca in ceata, ametit

*Ma simt dezorientat

*Am dificultati in a-mi aminti diverse lucruri

*Uneori mi se pare dificil sa vorbesc

*Cateaodata ”fug” de oameni, ”fug” in mintea mea sau chiar ma indepartez fizic

*Am indigestii, reflux acid

*Deseori simt greata

*Dupa mese, deseori am indigestie, diaree, constipatie

 

Poate ai observat ca aceste simptome alterneaza – de exemplu uneori esti foarte agitat si nu poti sa stai pe loc, alteori esti extenuat, nu poti sa faci nimic.  Noteaza-ti ce ti se intampla pentru a fi mai constient de starea ta.”

Arielle Schwartz, traducere Iulia Crut

Nu exista un numar anume de simptome pe care, daca le bifezi, poti sa iti pui singur un diagnostic. Sfatul meu este ca pentru orice observi in lista ca ti se potriveste sa consulti un specialist, medic si psihoterapeut impreuna te pot ajuta.