Anxietatea – efecte mai puțin vizibile

  • Ceea ce trăim cu toții în această perioadă are deja multe efecte vizibile: boală, frica de boală, relații interumane mai puține, la distanță. Până la urmă nici unul dintre noi nu a mai trăit o pandemie, fiecare încercăm să ne protejăm cum știm, să-i protejăm și pe ceilalți.
  • Câți dintre noi se gândesc în acest timp la dezvoltare, la creștere, la evoluție? Chiar și cei care au timp și dispoziție pentru asta își iau ”pauze de refacere sau de conservare”, perioade în care se simt și ei triști sau anxioși.
  • Că e o stare generalizată și exacerbată ( de exemplu ca în atacul de panică) sau e o stare ca un bâzâit de fundal cu care persoana s-a obișnuit, reușind cumva să trăiască cu această normalitate  în care e prezentă teama, probabil cu toții am experimentat anxietate cel puțin o dată în viață, cel puțin o dată din 2020 încoace.
  • Când simțim teamă și/ sau anxietate creierul intră în setarea de tipul ”concentrare asupra armelor” – atenția e îndreptată exclusiv asupra pericolului, iar în funcție de cum evaluăm pericolul, efortul conștient pe care trebuie să îl facem ca să ne putem concentra și asupra altor subiecte e mai mare sau mai mic. În mod sigur însă nu putem să avem o perspectivă largă asupra problemelor, asupra vieții.
  • ”Anxietatea provoacă vederea de tunel, făcând mai ușoară concentrarea asupra stimulului amenințător, de exemplu o armă. Chiar și anxietatea ușoară îngustează și intensifică prim – planul” J. Kounios, M. Beeman, ”Factorul Evrica”
  • Prin urmare, cu cât suntem mai anxioși, cu atât percepția se îngustează, prin urmare vom găsi soluții cu mai mult efort, soluții bazate mai mult pe gândire analitică și mai puțin pe gândire creativă.
  • Persoanele care au trăit evenimente care au avut un impact emoțional negativ au tendința de a trăi ca și cum permanent ar fi hipervigilente, acestea nu pot accesa gândirea de tip creativ, prin urmare, pentru a face față situațiilor care sunt ( sau par a fi) problematice, vor apela la gândirea de tip analitic, care are nevoie de predictibilitate, de unde și nevoia de a controla excesiv, de predictibilitate.
  • Las mai jos câteva link-uri utile:
  • CUM SE SIMTE ÎN CORP ANXIETATEA?
  • TEHNICI DE REGLARE A ANXIETĂȚII 
  • SAFE PLACE – MEDITAȚIE GHIDATĂ PENTRU O STARE DE SIGURANȚĂ